fredag 1 april 2011

Inga tandtroll här inte

Var hos tandläkaren idag. Har gått på samma tandläkarmottagning sen jag fick tänder. Tur att gubben jag hade när jag var liten inte är kvar. Han tryckte in de där långa stora bomullsrullarna i munnen på mig och sen plåtarna på det. På den tiden hade jag förstås hål också (mjölktänderna), tre om jag inte minns fel. Förstå skräcken när han sa det. TRE hål som det skulle borras i, med en sån där stor stenborr. Fast jag kommer ihåg min klasskamrat som samtidigt var där, han hade sex stycken...stackars han. Jag har faktiskt mitt första bokmärke kvar från det besöket. Det var ju det bästa av allt, lilla bokmärkeslådan!

Idag, för första gången var jag varken stressad eller nervös, vilken härlig känsla. För jag VISSTE att det bara var en undersökning. 36 år tog det innan min skräck tagga ner sig...gubbstrutt!

Undersökningen började med femtio frågor, trodde aldrig hon skulle sluta. Sen kom den där vassa fyrkantiga saken som läggs i munnen när de tar ett litet fotografi. ´Bit ihop säger hon och inget skönt denna gången heller. Nu har jag i allafall lärt mig att man kan släppa på hakan så fort det är knäppt.  I dagens tider behöver man inte vänta länge på röntgenbilderna, de går direkt in i datan. Så vidare får jag titta på bilderna och gå igenom tand för tand, ser bra ut! Två lagningar lyser starkt men någon mer blir det inte...tack och lov. Vill inte be om Emla en gång till. Emla före bedövning, så harig är jag. I med vattenspruten, den som ser ut som en ihoprullad lusen-tunga, fram med slipen och dra bort lite beläggningar och tandsten. En liten lektion i tandtrådsteknik som pricken över i:et, nu kanske det blir mer rensning mellan gaddarna än just innan ett tandläkarbesök!

Nu ska jag göra det tråkigaste som finns...borsta tänderna!
Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar