söndag 10 april 2011

SPA helg

Hemkommen efter en natt på Yasuragi Hasseludden. Japanskt bad och avkoppling. Jodå en klangresa må jag säga med en inre resa av många former. Lite smått hysterisk ett tag och mycket folk vid ankomst men sen...när jag plumsar i de varma heta poolerna så började jag smått slappna av lite grann. Innan middagen bestämde jag mig för att gå till baren och var lite avtrubbad så bartendern trodde nog jag redan hade druckit. Kunde knappt prata rent, så mossig hade min hjärna blivit. Beställde en öl och vände på klacken för att gå. "Du" sa han. "Ja?" sa jag lite frågande och såg att han pekade på kassan. Hoppsan, hade i min egen lilla värld trott att bartendern skulle förstå på ngt kosmiskt sätt att ölen skulle skrivas upp på rummet. Jag sa lite konstiga saker och insåg att jag snabbt måste pipa därifrån för att inte göra mig mer till åtlöje. (Han såg föresten ut som en liten mini Pitt) Oj ursäkta, en liten ung Brad Pitt med långt hår i tofs och lite stubb runt munnen, Brad hade så i ngn film minns jag.

Det blev middag, tog tre bitar Sushi och kycklingdumblings till förätt. Mycket mumsigt. Nu äntligen kan jag äta Sushi. Sedan var det lite annat smått och gott men tyvärr var min mage fortfarande hungrigt efteråt. Åter till baren för lite kaffe och en öl till. Denna gång blev det inte lika pinsamt i baren, nu var jag ju lite kändis ha ha. Klockan blev närmare 23 och det var dags för sängen utan ben. Bra, då blir fallet inte så långt om jag skulle ramla ur. På toaletten fanns ingen dusch men väl en rundad fyrkantig badtunna och nedanför en kran med en liten pall och bytta för tvagning. Ingen duschslang måste tilläggas. Det blev en dusch i japanska badet istället för där fanns det. Självklart provade jag tvagning också. En del hade baddräkt och en del inte, eftersom jag såg ut som en Igelkott så behöll jag min på.



I morse vaknade jag av och an (är liksom van då), klev upp, åt en gudomligt god frukost. Äggröra, ägg (lagom pruttig nu), smoothi, åh sushi de små rullarna, smörgås, kaffe, frukt och mer därtill. Helt suveränt! Satt i min ensamhet (de andra var på meditation) och kikade in alla folk som satt där. Många par, bla ett som jag lite sponant frågade om de ville att jag skulle ta kort  på dom kvällen innan. Kul att göra en god gärning :-) En mor och dotter grupp satt vid ett bord och ett kompisgäng vid ett annat..och alla i dessa bomullsrockar. Såg roligt ut men också mysigt. Likadant var det vid middagen. Där satt man med sina tofflor och åt, utom en familj då. Det är ju inte så lätt att veta, om man aldrig varit där förr, hur man ska klä sig eller inte klä sig kanske jag ska säga.

Efter frukost la jag mig i varmpoolen i det tysta rummet och fortsatte njuta av ensamheten. En och en annan tassade in där för att basta eller tvaga men det var tyst. Kl 10 var det Qi-gong. Otroligt vad detta sätter fart på kroppen, varm av blodcirkulationen och sen nästa illamående i slutet. Det var väl vinet som rensades ut antar jag. Efter det lite mer bad och sen utcheckning. Åter en liten turbulent biltur hem och tackar Gud för bra bromsar. Måste folk ha så bråttom och inte har tid att släppa förbi en liten bil som är halvägs över vägen? (stor bil visserligen) Där sprack min lilla yasuragibubbla men nu kl. 22 så är hel igen. Hem ljuva hem! Hemma hos mina älskade barn och karl!

Oyasuminasai
L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar