onsdag 16 februari 2011

Va sa!?!

Jag har nedsatt hörsel. Ganska mycket, bra bas men urusel diskant på båda öronen. Och idag till min LYCKA har jag äntligen fått bra hörapparater, som även har bra hjälpmedel. Överlycklig! Och på det så var hörsel oförändrad, lika dålig som sist :-).

Denna öronresa började November 2006, höggravid med Emelie. Jag gick en kurs i Stockholm och upptäckte att jag hade svårt att höra. Tänkte att det måste sitta en stor vaxpropp där inne.
Iväg till Örondoktor, hörseltest och fick ett resultat ... "oj oj lilla gumman, det här ser inte bra ut."
Aj aj, inte roligt för en kvinna full av hormoner att höra. "Iiiiiihhh, ska jag bli döv? :-(" Vad beror detta på? Ska jag lära mig teckenspråk nu? Går det att operera? Arbetskada på känsliga öron har svaret blivit. Operation skall gå att göra när jag är helt döv. När? You´ll never know! Hoppas aldrig!

Dags att föda barn, har inte tid att tänka på någon nedsatt hörsel (som säkert blev sämre både för mig och alla andra när Emelie var på väg ut). Efter några veckor satt jag åter med gamlingarna i väntrummet för att få hörapparater. (Förstår preciiiiis hur dom har det). Sen blev det ett jädra rännande för inställning av ljudet. För hur lätt är det att ställa in apparaterna i ett tyst rum med en lågt talande kvinna.
"Hur låter det nu tycker du?" Viskar hon. JA men om du lilla vän pratar normalt, sätter på en radion och för lite liv här inne, då, då kanske jag kan tala om hur bra det låter. (Kärring!) Du kan väl lägga in lite mp3 låtar och blinga dom också!

Nåja, efter en unge till och lite tid så har kronan äntligen ramlat ner. Jag HAR en hörselnedsättning, ett handikapp, som inte bara påverkar mitt hörande utan också bidrar till extra trötthet, nackont och ganska många VA?. Jag börjar gilla läget (lite) och förändrar det jag kan förändra. Annars mår jag bra och det tackar jag för! Har upptäckt fler som har hörselproblem av olika slag, det är ganska vanligt och det finns många yngre som jag.

Goda råd när ni ska prata med någon som har dålig hörsel:
  • Påkalla alltid uppmärksamhet innan du talar
  • Tala tydligt! Inte fort!
  • Ha ögonkontakt
  • Använd normal röststyrka, skrik inte!
  • Tala en i taget, upplys om vad det talas om.
Tjingeling och kramar
Linda
(jag har nya fina apparater :-) hi hi)

1 kommentar:

  1. Hm, tyckte alltid att det var ett jäkla oväsen vid Femo... :/ Hoppas apparaterna funkar bra nu! Kram!

    SvaraRadera