måndag 21 mars 2011

Tittut

Jo det blir väl lite så nu när blogg fantasten har bloggat några veckor, man liksom svalnar av och orkar inte skriva varje dag. Jag är inte bara bloggerska, jag är mamma också ;-) OCH arbetare OCH kock OCH ..... ha ha

Det som kan göra mig riktigt sur är människor som tror en massa saker och då blir "tror" en slags sanning som de sedan sprider vidare till andra som sen i sin tur tror sig veta pga att någon sagt det, och då är det så. Hängde ni med? Och detta kan leda till både gott och ont. Jag har blivit medveten och tänker ofta på att försöka kommunicera så att båda parter har förstått varandra (så gott det går). Att man bekräftar och förklarar vad som sagts minskar risken för missförstånd. Missförstånd sker till över 80% om dagen, visste ni det? Siffran är inte helt korrekt (minnet tryter) men någonstans om inte mer så sker det faktiskt så mycket missförstånd av det vi säger till varandra varje dag. Lite skrämmande tycker jag. Ur antaganden kan problem födas, något att komma ihåg kanske!

En vän till mig, hennes man har trott i fyra år att jag är kock/bagare och sen var det något annat också (inom sport kanske). Han drog den slutsatsen helt själv utan att fråga sin kära...eller mig. Antagandet kom tydligen från att jag är kompis med en utbildad bagerska/konditor (?) och denne man har sportat tillsammans med hennes bror (något åt det hållet i allafall). Bäst jag säger det så det inte blir några missförstånd ha ha. I vilket fall som helst som var det helt bakvänt, jag raserade nog hela hans föreställning om mig när jag berättade vad jag jobbar med och vilka mina intressen är. Rätt rolig historia denna men som sagt, passa er för att tro saker, det kan hända att man gör någon annan illa eller sig själv.

Häpp

Linda
Men det är bra...bagare...jag som inte ens kan använda en bakmaskin.

2 kommentarer:

  1. Haha! Och du sa ju till Alex att han var sjuksköterska ;-)

    SvaraRadera
  2. Ha ha ja, tokigt Lisa! Det trodde jag ett kort tag faktiskt.

    Nu kom jag på! Discjockey var det också!! Ha ha min vän trodde att jag spelade skivor ha ha. Ja hemma då i vardagsrummet kanske. Det var roligt! Scratch scratch!! /Linda

    SvaraRadera