torsdag 3 mars 2011

What a relief?

För det ska jag säga er! "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!". Till det perfekta enkla nikotinfria livet! Fii i faan vad det är jobbigt idag.

Jag har alltså rökt i 20 år (nu fick jag en lätt panik och insåg ännu en gång att tiden rusar iväg). Jag har visserligen inte rökt speciellt mycket de sista 5  åren (inget alls vid graviditet och amning), men likt förbannat sitter suget kvar. Nu har jag ledsnat på att stinka, ha dålig andedräkt och stressen av abstinens när jag inte får monstret stillat. Så för två veckor sedan letade jag efter olika behandlingar som kan lindra, hjälpa, stoppa detta jobbiga behov av nikotin. Fann till min förvåning laser-terapi och självklart ifrågasätter jag metoden från alla håll o kanter.

De lyser med en laser-penna på olika punkter i ansiktet, händer, armveck. Där på ngt skumt sätt ska endorfinproduktionen komma igång som vidare når nikotinreceptorerna. Hmm endorfin produktion är ju hypofysens jobb, det här ska bli spännande! Jag bokar tid! Och igår var jag där. Läs mer om ni vill...

Har självklart haft seperationsångest hela veckan och nästan ångrar att jag bestämt mig för att bli fri från skiten. Men nu ligger jag här på bänken och blir behandlad av denna laser-penna som inte känns. Kunde gott ha fått en massage också på en gång. Fantiserar att jag säkert får ett jävla överskott av endorfiner och kommer hem som en kåt glad kanin till gubben.  KLART! Hur känns det? Inget speciellt förutom torr i munnen och halvt nyvaken. Man bör dricka massor av vatten och lyssna här...inget kaffe, alkohol, te på 14 dagar. INGET KAFFE! Pekar FINGER HÄR! Inget VIN, pekar finger HÄR! Triggar suget. Men jag tar mina dagskoppar ändå (kaffe förstås), annars kommer jag att gå under. Något måste jag väl ändå få behålla?! (och är det pga kopplat till att röka, så är jag fri från det sen länge, tack och lov). C-vitamin är bevisat att öka nikotbehovet så OK, skippar det då för en tid. En apelsin funkar i allafall.

Kvällen gav mig ingen lust alls, absolut noll lust. För inte går lust och att vara tokförbannad hand i hand. Nä skitsur har jag varit ända till ikväll. Blev astrött i går men hjärnan ville inte sova på hela natten, verkar som den har börjat med skiftarbete! Nä så sur och nästan tyckt mig vara yr skickade jag iväg ett mail till Kvinnan som gett mig behandlingen. "Varför känner jag så här när det var meningen att jag skulle slippa dessa jobbiga saker". (yr, ont i huvudet, irritation, koncentrationssvårigheter). Efteråt kom jag på en sak...någon som har en pms-tracker app? Det har nämligen jag så fiffigt lagt in. Och idag stod det...3 dagar kvar.

GRATTIS din lilla loppa, du försöker slutat på självaste PMS humörs-svängnings-dagarna och mitt i veckan. Jag som kan få lättare ångestattacker vid dessa tider. Pucko! Men nu känns det lite bättre i allafall och jag hoppas verkligen att känslorna lagt sig i morgon. Har ju faktiskt varit fri i 32 tim nu :-) Och kroppen vill faktiskt inte ha nikotin, nu är det hjärnan som jävlas.

Håll tummarna!

Linda

2 kommentarer:

  1. Grattis! Känner du hur gott du luktar om håret och hur skönt det känns att dra ner ren luft i lungorna än? Jag slutade för 15 månader sen, efter att ha rökt i 23 år... Vilja, vilja, vilja är vad som krävs. Jag hade plåster, nikotugg och rökte i 2 dagar, sen slutade jag. Kan lova att jag mådde illa av all nikotin då! En dag i taget så ska du se att det går. Duktiga du!

    SvaraRadera
  2. Tack Sara! Grattis själv! Vilja och vilja, det är lite både och ha ha. Vardagsbehovet helt ok att bli av med men sen har vi ju dessa "mysiga" stunder på sommaren vid uteservering eller vid något annat speciellt tillfälle. Men det får jag mitt ego förtränga och tänka på hälsan och barnen. Det går över, jag vet :-) Kram på duktiga oss!

    SvaraRadera